یزدفردا: به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، پرداخت بدون تماس با فناوری NFC در ۵ بانک راه‌اندازی شده است.

به گزارش یزدفردا: معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: «مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک‌کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، پرداخت‌های خود را انجام دهند.»

«مهران محرمیان» اعلام کرد: «یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری، تکمیل پروژه پرداخت‌های مبتنی بر NFC (پروژه کهربا) است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد و برای ارائه آن به مردم نیاز به همکاری بانک‌ها بود.»

او افزود: «درحال‌حاضر کارت‌های پنج بانک به پروژه «کهربا» متصل شده است و مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک‌کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، با کاربری آسان‌تر و امنیت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام دهند.»

محرمیان همچنین گفت: «با عملیاتی‌شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به‌صورت فیزیکی، آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به‌شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.»

مهرماه سال گذشته، «محمدرضا مانی یکتا»، رئیس اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، گفته بود «طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) که به تراکنش‌های حضوری بدون کارت معروف است، با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور تا دو ماه آینده آماده خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود». او در آن زمان اعلام کرده بود که ۹ بانک در شبکه بانکی کشور تمام تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده‌اند. اما اکنون مشخص شده است که با وجود آمادگی ۹ بانک، فقط ۵ بانک به این پروژه پیوسته‌اند.

به گفته مانی یکتا، در مهرماه سال ۱۴۰۲، از تعداد ۱۲ شرکت پرداخت، ۸ شرکت این ظرفیت‌ها را فعال کردند و ۷۰ هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش‌های غیرتماسی از طریق برنامک‌های موبایل را داشتند. ضمن اینکه 2 برنامک هوشمند تلفن همراه نیز فعال‌سازی شده و آماده ارائه خدمت به مردم بوده است. 

هنوز بانک مرکزی برنامه زمان‌بندی و چشم‌انداز مشخصی برای حذف کارت‌های بانکی اعلام نکرده است. همچنین برای عملی‌شدن چنین برنامه‌ای،‌ ضمن آمادگی همه بانک‌ها و دستگاه‌های پوز،‌ باید موبایل‌های مشترکان نیز امکان استفاده از فناوری NFC را داشته باشد.

براساس آمارهای جهانی مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان به فناوری NFC دسترسی داشته‌اند. همچنین براساس گزارش گارتنر، ۸۰ درصد موبایل‌های موجود در جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی، موبایل هوشمند و مجهز به فناوری NFC خواهند بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا